Sprawdzian bada opanowanie wiadomości z zakresu literatury i kultury baroku oraz umiejętność analizy tekstu poetyckiego. Barok - sprawdzian wiadomości i umiejętności
grupa A
- Wymień 5 negatywnych cech Sarmaty. Połącz cechy z odpowiednimi przykładami ze znanych Ci utworów barokowych.
- Z jakiego utworu pochodzą następujące fragmenty? Podaj autora, tytuł, a następnie zaklasyfikuj do jednego z nurtów poezji barokowej.
- Leżysz zabity i jam też zabity,
ty - strzałą śmierci, ja strzałą miłości, ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości, ty jawne świece, ja mam płomień skryty.
- Wszyscy oczy i serca na jednego zgodnie
obrócą Chodkiewicza; tak się zda, że młodnie; że dzieła nieśmiertelne, których mu nie szczędzą późne wieki, siwy włos ze skroni mu pędzą.
- Wskaż we fragmentach wierszy środki stylistyczne typowe dla poezji konceptualnej, a następnie podaj ich krótkie definicje:
- Białe mleko przysłane w sitowiu z koszary
Biały łabędź i białym okrywa się piórem Biała perła nieczęstym zażywana sznurem Biały śnieg świeżo spadły, nogą nie deptany.
- Tyś jak lód, a jam w piekielnej śreżodze, (...)
Ty nic nie czujesz, ja cierpię ból srodze.
- Nie oczy, lecz pochodnie dwie nielitościwe,
Które palą na popiół serca nieszczęśliwe. Nie pochodnie, lecz gwiazdy, których jasne zorze Błagają nagłym wiatrem rozgniewane morze.
- Wyjaśnij własnymi słowami pojęcia:
- marinizm,
- ksenofobia,
- barok.
Barok - sprawdzian wiadomości i umiejętności grupa B
- Wymień 5 pozytywnych cech Sarmaty. Połącz cechy z odpowiednimi przykładami ze znanych Ci utworów barokowych.
- Z jakiego utworu pochodzą następujące fragmenty? Podaj autora, tytuł, a następnie zaklasyfikuj do jednego z nurtów poezji barokowej.
- Godzina za godziną niepojęcie chodzi:
Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi, Krótka rozprawa: jutro - coś dziś jest, nie będziesz, A żeś był nieboszczyka imienia nabędziesz;
- Chodkiewicz, choć go starość, choć go słabość nęka,
Rzekłbyś, że to nie jego głos, nie jego ręka, Tak swoich napomina, nieprzyjaciół bije; Gdzie się tylko obróci, lecą z głowy szyje.
- Wskaż we fragmentach wierszy środki stylistyczne typowe dla poezji konceptualnej, a następnie podaj ich krótkie definicje:
- Lecz się wszystko zamka w jednym oka słowie:
Pochodnie, gwiazdy, słońca, nieba i bogowie..
- Prędzej niemy zaśpiewa i ten, co szaleje,
Co mądrego przemówi; prędzej stała będzie Fortuna, i śmierć z śmiechem w jednym domu siędzie.
- Ja się nie mogę, stawszy się żywiołem
wiecznych mych ogniów, rozsypać popiołem.
- Wyjaśnij własnymi słowami pojęcia.:
- sarmatyzm,
- vanitas,
- koncept.
Punktacja: grupa A zadanie 1 5pkt - 0,5pkt za każdą cechę i 0,5 za każdy przykład. zadanie 2. 3pkt - 0,5 za każde wskazanie autora, tytułu, nurtu. zadanie 3.
- 1pkt - anafora (0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
- 1pkt - antyteza (0,5pkt) i definicja 90,5pkt),
- 2pkt - kompozycja łańcuchowa (0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
- hiperbola 90,5pkt) i definicja (0,5pkt) ....................................................................................................... razem 4pkt zadanie 4 3pkt - 1pkt za każdą definicję napisaną własnymi słowami. grupa B zadanie 1 5pkt - 0,5pkt za każdą cechę i 0,5pkt za każdy przykład. zadanie 2. 3pkt - 0,5 za każde wskazanie autora, tytułu, nurtu. zadanie3.
- 1pkt - figura sumacji(0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
- 2pkt - paradoks (0,5pkt) i definicja 90,5pkt),
- oksymoron (0,5pkt) i definicja (0,5pkt),
- 1pkt - inwersja (0,5pkt) i definicja (0,5pkt).
.................................................................................................. razem 4pkt zadanie 4. 3pkt - 1pkt za każdą definicję napisaną własnymi słowami. Ogólnie można uzyskać 18 punktów . Proponuję dodatkowe 3pkt przyznawać za poprawność językowąi stylistyczną wypowiedzi. Sposób przeliczenia punktów na oceny: 6pkt - 8pkt = dopuszczający, 9pkt - 12pkt = dostateczny, 13pkt - 16pkt = dobry, 17pkt - 18pkt = bardzo dobry
sprawdzian opracowała Joanna Curyl |